Początek końca

Beautifully, unapologetically plastic – Jony Ive, materiał promocyjny, wrzesień 2013

Trzydziestego marca napisałem notkę pod tytułem „Kolejne wskazania”. Były w niej zawarte wszystkie moje strachy i lęki, a także chłodna analiza tego, do czego Apple się dopuściło, a co nigdy nie miałoby miejsca pod rządami Jobsa. Wtedy też wspomniałem o ewentualnym produkcie w postaci kieszonkowej mydelniczki. Dziś żyjemy już w świecie, na którym zaistniało pojęcie iPhone 5c. Jak to złośliwi Anglosasi określali „C” jak cheap (tani). Niestety.

Najważniejsze jest to, co też ten produkt mówi nam o Apple. Oto właśnie era Tima Cooka w pełnej krasie. Wciąż dobre produkty, ale obliczone na konkurowanie. Reakcja na trendy rynkowe, lecz brak nadziei na innowacyjność. Techniczna sprzedaż, ale brak klarownej wizji przyszłości. Chciałoby się rzec, parafrazując Steve’a Jobsa, „Still hungry, but not foolish”. Nie bardzo wiem jak do tego wszystkiego pasuje Mac Pro i jest to, być może, jedyna propozycja naprawdę dotrzymująca pierwotnych obietnic kojarzonych z marką z nadgryzionym jabłuszkiem w logo.

Ciśnie mi się na usta stwierdzenie: „A nie mówiłem?”, gdyby nie to, że wolałbym nie mieć racji. Chciałbym się mylić. Bardzo. Fakty pozostają jednak faktami. Marzyłem o tym, aby nigdy nie powstał iPad mini. Apple wypuściło to urządzenie. Marzyłem o tym, aby nigdy nie powstała tańsza, plastikowa, fantastycznie kolorowa i frywolnie kopiująca Nokię linia smartfonów. Apple wypuszcza iPhone’a 5c. Dopełnia się moje najczarniejsze wyobrażenie o przyszłości tej firmy, tak bardzo mi drogiej. Tim Cook może i będzie jeszcze całkiem niezłym CEO. Następca pociągnie wszystko w dół. Apple pogubi się w grze. Obserwatorzy dojdą do wniosku, że Apple zawsze było najlepszym produktem Steve’a Jobsa, bez niego nie dawało zwyczajnie rady, na dłuższą metę.

Ależ dzisiaj źle mi się pisze… Smutne to jakieś, naiwne. Chciałem inaczej. Innym razem jednak.

Skomentuj

